26.4.2017

AKAVA ry:

Uusi jäsenliitto vahvistaa Akavan toimintaa valtiosektorilla

Akavan hallitus on hyväksynyt Ammattiliitto Ava ry:n Akavan jäseneksi. Avan muodostaa kolme valtiosektorin ammattiliittoa, Tullivirkamiesliitto, Ulkoasiainhallinnon Virkailijayhdistys ja Verovirkailijain Liitto. Avan jäsenmäärä on 5 700.

Helmikuussa 2017 perustetun Avan jäsenliitot ovat selvittäneet keskusjärjestöasiaa tahoillaan vuoden päivät. Jäsenliitot päätyivät Akavan kannalle rakenteellisiin ja toiminnallisin perustein. Lisäksi liitoissa nähtiin, että Akava ja sen neuvottelujärjestö JUKO pystyvät kustannustehokkaasti vastaamaan Avan jäsenten edunvalvontaan.

– Jäsenkuntaamme yhdistää valtiosektorin organisaatioissa menossa olevat muutokset, jotka ovat lisänneet asiantuntijatyötä sekä nostaneet työntekijöiden osaamisvaatimuksia ja koulutustasoa. Näin suuret työelämän muutokset edellyttivät jäsenliitoiltamme perusteellista tulevaisuuden selvitystyötä ja uuden suunnan hakemista, sanoo Avan puheenjohtaja Kirsi Huhtamäki.

Avan liittyminen vahvistaa Akavan toimintaa valtiosektorilla.

– Akavan toimintaidea näyttää olevan kunnossa. Vuoden 2007 jälkeen Akavaan on tullut monia uusia järjestöjä ja yli 70 000 uutta jäsentä. Avan tulo vahvistaa johtopäätöstä, että asiantuntija- ja esimiestehtävissä toimivat ja korkeakoulututkinnon suorittaneet hakeutuvat Akavaan entistä tiiviimpään tahtiin, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akavalla on nyt 36 jäsenjärjestöä, ja Akavan liittojen kokonaisjäsenmäärä on noin 616 000.

Lisätietoja:

Ammattiliitto Avan puheenjohtaja Kirsi Huhtamäki, puh. 050 68 788, twitter @kirsihuhtamaki

Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder, puh. 0400 609 717, twitter @SFjder

Takaisin Uutiset-valikkoon