6.9.2018

Ammattiliitto Avan seminaarissa pohdittiin tulevaa ja tutustuttiin Saksan malliin

Kuva: Ammattiliitto AVAn arkisto. Teksti: Kirsi Huhtamäki

Ammattiliitto Avan hallituksen suunnitteluseminaari pidettiin elokuun lopussa Berliinissä. Toista toimintavuottaan luotsaava kattoliittomme arvioi tuolloin ay-järjestökentässä ja muussa toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia ja tulevaisuuden näkymiä.

Keskustelussa painotettiin toiminnan tarkoituksenmukaista ja suunnitelmallista pitkän tähtäimen kehittämistä. Liiton olemassaolon tarkoitus, eli missio on jäsenliittojen yhteistyö ja edustuksellisuuden vahvistaminen Akava-yhteisössä. Tämä on toiminut ensimmäisen toimintavuoden perusteella hallituksen arvion mukaan hyvin. Jatkossa Avan tulevaisuutta ja kehittämistä pohditaan jäsenliittojen hallitusten yhteisseminaarissa marraskuussa.

Seminaariohjelmaan sisältyi myös Saksan julkisen alan suurimman ammattiliiton Verdin ay-toimijoiden tapaaminen. Avan hallitus sai noin kahden miljoonan jäsenen mammuttiliiton edustajilta Oliver Bandoszilta ja Ronny Kelleriltä mielenkiintoisen katsauksen. Esityksessä kuultiin mm. Saksan mallista ja siitä, kuinka julkisen sektorin palkat ovat kehittyneet verrattuna yksityiseen sektoreihin. Muina keskustelun aiheina olivat mm. paikallinen sopiminen, paljon puhutut minimipalkat ja meillä Suomessakin kovin ajankohtaiset työaikakysymykset.

Tilaisuus pidettiin Berliinin Suomen suurlähetystössä, joka sijaitsee pohjoismaiden suurlähetystöjen yhteistalokompleksissa, Felleshusissa. Vuonna 1999 valmistunut suurlähetystökompleksi muodostaa harvinaisen upean arkkitehtonisen kokonaisuuden, josta on tullut yksi kaupungin nähtävyyksistä ja jota käytetään monipuolisesti suurlähetystön kulttuuri- ja tiedotustoimintaan.

Avan hallitusta saapui ensimmäisenä kokouspäivänä tervehtimään myös suurlähettiläs Ritva Koukku-Rande, joka ehti kiireistään huolimatta vaihtaa päivänpolttavia Saksan ja muiden EU-maiden ajankohtaiskuulumisia, sekä vastata hänelle esitettyihin kysymyksiin.

Miellyttävästi kaikin puolin sujunutta tilaisuutta emännöi suurlähetystön edustajana Kristiina Jäderholm-Vogel.

Takaisin Uutiset-valikkoon